Oplæring på grundforløb 1 og 2
Skal man mon i oplæring under grundforløbet?
Vi samarbejder med din arbejdsgiver om at give dig den bedst mulige uddannelse.
Når du kommer i oplæring, får du mulighed for at afprøve det du har lært i undervisningen.
Vi har samlet alle de oplysninger og blanketter du har brug for. Læs om det gode uddannelsesforløb og klik så på grundforløb eller det hovedforløb der passer.
Eleven har ansvar for
• at meddele fravær til arbejdsgiver og skole/oplæringssted.
• egen læring og trivsel.
• at være medansvarlig for at oplæringsmålene nås.
• at være medansvarlig for indholdet i vejledningssamtaler
• at medbringe evalueringer og personlig uddannelsesplan til nye oplæringer
• at planlægge fire uddannelsestimer ugentligt i samarbejde med oplæringsvejleder.
• at kontakte skole og/eller arbejdsgiver ved udfordringer i oplæringer
Ansættende myndighed står for
• at planlægge ferie, omsorgsdage og tjenestefrihed.
• at skabe mulighed for deltagelse ved mentor, coach i arbejdstiden.
• at sikre relevant uddannelse til oplæringsvejledere indenfor SOSU området.
• Oplæringsvejledere har som minimum uddannelse svarende til den
eleven er i gang med.
• Deltager ved samtaler i oplæringen/skolen ved behov.
•Deltager i samarbejdsmøder med skolen.
Skolen
• er ansvarlig for at sikre sammenhæng mellem skole og oplæring.
• tager initiativ til at samarbejdet mellem skole og oplæring etableres og vedligeholdes.
• tilbyder mentor og coach, Forberedende Voksenundervisning, Specialpædagogisk Støtte og hjælp ved eksamensangst.
• tilbyder deltagelse, samtaler og sparring i oplæringen.
Oplæringsstedet
• er ansvarlig for at sikre sammenhæng mellem skole og oplæring.
• er ansvarlig for kompetent vejledning.
• har ansvar for at give eleven mulighed for læring i oplæringen.
• er ansvarlig for et professionelt læringsmiljø.
• planlægger fire uddannelsestimer/uge i samarbejde med eleven.
• afholder vejledningssamtaler, hvor vi tilstræber ugentlige samtale
• gennemgår oplæringsmål løbende ved vejledningssamtalerne.
• sikrer uddannelse til oplæringsvejledere.
• sørger for at oplæringsvejledere deltager i møder/indkald på skolen.
• ser til at oplæringsvejledere som minimum har uddannelse svarende til den eleven er i gang med.
Inden for de første 14 dage af alle uddannelsesforløb gennemføres der af skolen en Realkompetencevurdering. Med udgangspunkt i denne fastsættes der en slutdato på den enkelte elevs uddannelse.
I meget få tilfælde kan der opstå en situation, hvor arbejdsgiver og elev ønsker at afkorte elevens uddannelse i den sidste del af uddannelsen. Det er skolens opgave at sikre, at den nye uddannelsesaftale er korrekt efter gældende regler.
Derfor bedes nedenstående procedure følges:
Skal man mon i oplæring under grundforløbet?
Find information om oplæring på uddannelsen til SOSU-hjælper
Find al den information du har brug for at have om oplæring på SOSU-assistentuddannelsen