Spring navigationen over og gå direkte til indhold
Hakker chokolade på et skærebrædt.

Foto: Randi Kofoed Jørgensen

Sophieskolen og SOSU-skolen sætter fokus på madspild

Eleverne på hovedforløbet til uddannelsen pædagogisk assistent har i de sidste to uger haft projekt om mad og madspild, hvor de har forberedt et læringsforløb for 5. årgang på Sophieskolen.


10. februar 2023

I et tæt samarbejde er undervisere på SOSU-skolen og lærere på Sophieskolen lykkes med at skabe undervisning for både børn og voksne elever på de to institutioner. Elever på den pædagogiske assistentuddannelse har i to dage lavet mad sammen med og undervist elever på Sophieskolen.

Formålet med projektet er, at eleverne på pædagogisk assistentuddannelsen øver sig i at anvende deres pædagogiske færdigheder sammen med børnene. Det gælder både planlægning og tilrettelæggelse af aktiviteter, teoretisk viden om kost og køkkenhygiejne, samt overvejelser om relationsarbejde, gruppedynamikker og læringsmål.

”Projektugerne om ”det pædagogiske måltid” med bl.a. kostråd (mad) og madspild, er en vigtig del af undervisningen på hovedforløbet af uddannelsen, hvor eleverne får mulighed for at anvende den teori de har gennemgået i undervisningen.

I sidste uge havde de undervisning i ernæring (dvs. læren om kalorier), om sund fordeling af fedt, protein og kulhydrater, om ernæringsrigtig mad ift. vitaminer og mineraler, mm. Derudover øver de sig i at udvikle aktiviteter med alle de overvejelser der kan være ift. aldersgruppe, gruppedynamikker og læring,” fortæller Lene, som er underviser på SOSU-skolen med speciale i idræt, ernæring og ungdomspædagogik.

Eleverne i 5. a, 5. b og 5. c har sammen med vores PA-elever lavet mad i køkkenerne på Sophieskolen. De har også dækket bord og spist maden sammen til frokost. Derudover har PA-eleverne forberedt en række aktiviteter for 5. årgang med udgangspunkt i information om madspild, de officielle kostråd og sanserne.

Derfor har børnene været igennem tre forskellige workshops. Den ene var om sanserne, hvor eleverne skulle smage, lugte, se og føle sig frem til forskellige madvarer og køkkenredskaber.

Ved hjælp af en ”huskeleg” med køkkenting skulle børnene bruge øjnene og hukommelsen, når de skulle huske hvilke ting der lå under et klæde og derefter skrive det ned. Der var også en ”følekasse”, som eleverne skulle stikke hænderne ind i og føle sig frem til, hvad der lå inde i kassen. Under hyl og hvin blev smagssansen prøvet, når børnene med bind for øjnene skulle smage sig frem og gætte forskellige madvarer. Ikke mindst kom næsen på overarbejde, når den skulle lugte sig frem til hvad der var i de forskellige kasser med hul, som børnene skulle stikke næsen ned i.

En anden workshop handlede om madspil og her lærte børnene at kigge på udløbsdatoer og gættede på hvad man kan lave til en ny ret af forskellige madrester. Ved den sidste workshop blev børnenes paratviden testet. De hørte udsagn om kost og sundhed, som de skulle vurdere som sande eller falske og derefter løbe mod det rigtige svar. For eksempel lød et af spørgsmålene; det er vigtigt at spise morgenmad hver dag – sandt eller falsk.

Alle børnene var virkelig gode til at svare på alle spørgsmålene og gik med stor iver til alle opgaverne. Ikke mindst var humøret højt i køkkenerne med udsigt til den lækre frokost – grønsagssuppe med bacon, nybagte boller og bananer med chokoladeovertræk til dessert.

Dagen sluttede med at eleverne fra SOSU-skolen og børnene hyggede sig med at spise frokosten sammen ved veldækkede borde på Sophieskolen.

Foto: Mads Tran

Dreng på en stor gynge, som bliver skubbet af en voksen kvinde

Pædagogisk assistent

Vil du arbejde med børn eller med unge/voksne med særlige behov? Du kan tage uddannelse til pædagogisk assistent i Nykøbing F., hvis du har bestået folkeskolen. Vi har optag to gange om året.

En bunke aviser på et bord.

Nyheder

Der sker hele tiden noget nyt og vi forsøger at samle de vigtigste nyheder om uddannelserne og om skolen, så det er nemt for dig at følge med.

Et vejskilt hvor der på engelsk står Choice og en pil der peger i hver sin retning.

Vejledning

Du har forskellige muligheder for at få hjælp og støtte til at komme ind på og gennemføre din uddannelse.