Hvad er forskellen på en SOSU-hjælper og en SOSU-assistent?
Går du og undrer dig over hvad forskellen er på en SOSU-hjælper og en SOSU-assistent? Eller forestiller du dig, at det er én og samme uddannelse?
Farmakologi har ry for at være et af de svære fag på SSA-uddannelsen. Men SOSU Nykøbing Falster har fundet nøglen til en sundere og mere jordnær måde at gå til eksamen. Med gode resultater som bonus.
Emma venter på sin tur, hun sitrer lidt. Dina sætter stolen klar til den næste og lufter ud i lokalet. Mette bladrer sine papirer igennem en ekstra gang og ser op. De er alle tre klar. Nu er det nu.
SOSU-assistentelev Emma Winther skal til eksamen i farmakologi. Hun er velforberedt og kan sit stof. Alligevel er den 27-årige elev nervøs, for hun er mindst lige så ambitiøs, som hun er ukomfortabel i eksamensrummet.
Dina Qasem Jensen byder Emma velkommen med et af de der store smil, der er næsten lige så godt som et kram. Hendes ambition er også klar.
- Jeg gør mig altid umage for, at eleverne kommer ind i et sundt eksamensrum. Vi er her alle sammen med ét formål; at eleven skal klare sig bedst muligt, fastslår Dina Qasem Jensen, som er undervisende sygeplejerske på SOSU Nykøbing Falster.
Mette Suikkanen er til daglig assisterende distriktsleder på plejecenteret Vintersbølle i Vordingborg. I dag er hun i eksamensrummet som ekstern censor. Også hun har en klar mission.
- Alle i rummet har den faglige stolthed til fælles. Det er den, vi skal få mest muligt i spil.
Farmakologi er læren om medicin og dens virkning. Det er et af de SOSU-fag, der har ry for at være svære, og pensum er stort. Emma er langt fra alene om at sidde nervøst på kanten af stolen, når hun skal fortælle om, hvordan smertestillende medicin kan blokere impulser i hjernen. Om antibiotikas virkning på tarmsystemet. Om hvordan SOSU-assistenten altid skal have fokus på sikkerhed og hygiejne, når der er medicin i hans eller hendes hænder. Om lovgivningen inden for journalføring, indberetning af fejl, tavshedspligt og meget, meget mere.
Fordi faget farmakologi har tendens til at skabe mere eksamensangst end de fleste andre fag på SOSU Nykøbing Falster, har skolen arbejdet med at udvikle pensum og eksamensformen med fokus på den sunde oplevelse i eksamensrummet.
Det har vist sig gavnligt for elevernes præstationer, for Emma Winther er heller ikke alene om at score en topkarakter, da hun er færdig med at forklare om centralnervesystemets reaktioner på medicin. Eleverne klarer sig generelt godt og bedre end tidligere, inden skolen gav eksamensformen et serviceeftersyn.
En af indsatserne er, at eleverne kommer til eksamen i en case, de selv har skrevet. På den måde tager eksamen udgangspunkt i en situation, eleven selv har stået i sammen med en borger under deres oplæring på sygehuset eller et plejecenter.
- Det, eleven selv har oplevet, gør samtalen ved eksamensbordet langt mere nærværende. Vores elever er praktikere og ikke akademikere. Derfor er der ingen grund til at præsentere pensum tørt og teknisk. Det skal være jordnært og genkendeligt, forklarer underviser Dina Qasem Jensen, der bakkes op af censor.
- Når stoffet behandles praksisnært, forstår eleverne bedre hvorfor, det er vigtigt. Det er et puslespil, der går op, og det er altid dejligt at se, hvor meget mening, pensum kommer til at give på den måde, mener censor Mette Suikkanen.
Emma Winther kæmper generelt med eksamensangst til trods for, at hun klarer sine fag og eksamenen langt over gennemsnittet. Derfor ved hun, at der skal en god strategi og grundig forberedelse til, før hun går ind til eksamensbordet.
- Jeg er altid mere end velforberedt, for det giver mig ro. Jeg finder tryghed i repetition og lytter for eksempel til undervisningsvideoerne ”SOSU Play” på Spotify. Jeg øver mine fremlæggelser foran en veninde. Jeg siger til mig selv, at jeg kan mere, end jeg tror. På eksamensdagen tager jeg tøj på, som jeg føler mig godt tilpas i. Lige inden jeg går ind, tager jeg en tår vand, finder mit fodfæste og samler mig. Så er jeg klar, fortæller Emma Winther.
Dina Qasem Jensen anerkender Emmas strategier og bidrager også bevidst selv til, at Emma og andre elever med nerverne uden på tøjet bliver taget godt imod. Der skal være smil og god stemning omkring bordet.
- Censor og jeg er her aldrig for at slå ned på eventuelle huller i elevens viden. Vi er her for at hjælpes ad med at løfte eleven op. Vi er kun interesserede i et godt resultat. Når det er sagt, er det også vigtigt at understrege, at ikke alle skal have 12. Eksamen er et 20 minutter langt øjebliksbillede, men den viden, eleven har, tæller også alle de dage, man ikke er til eksamen.
Censor Mette Suikkanen, der har sin hverdag ”ude i virkeligheden”, bakker fuldt ud op om det synspunkt, og hun lægger mærke til, hvor gavnligt det er, når det lykkes i fællesskab at tage toppen af nervøsiteten i eksamensrummet.
- Den bedste eksamen er den, hvor vi i fællesskab kan mærke entusiasmen og stoltheden ved faget. Jeg kan tydeligt mærke, når eleverne virkelig vil deres fag, og så bliver det næsten automatisk en god – og sund – eksamen, konstaterer Mette Suikkanen.
De 93 SOSU-elever, der var til eksamen i farmakologi i 2024 på SOSU Nykøbing Falster, fik et eksamensgennemsnit på 8,8.
Går du og undrer dig over hvad forskellen er på en SOSU-hjælper og en SOSU-assistent? Eller forestiller du dig, at det er én og samme uddannelse?
Vil du fremme trivsel og sundhed og har du et stærkt omsorgsgen? Social- og sundhedshjælperen arbejder med at skabe den bedst mulige livskvalitet for den enkelte borger i hjemmeplejen eller på plejecentre. Tag uddannelsen i Nykøbing F. eller Nakskov.